سه پروژه مدیریت شهری که روز چهارشنبه در آیینی نمادین در کتابخانه مرکزی اردبیل مورد بهرهبرداری قرار گرفت،شامل احداث پارکسوار میدان فاطمیون در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال است که ظرفیت ساماندهی ۱۵۰ دستگاه خودرو را به طور همزمان دارد.
همچنین در این آیین سامانه کارت بلیت الکترونیک رونمایی شد که با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال به اجرا درآمده و تاکنون بر روی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس درونشهری نصب شده است؛ پروژه سوم نرمافزار تاکسی ۱۳۳ و تاکسی فرودگاه اردبیل بود که با اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال آماده بهرهبرداری شده است.
شهردار اردبیل در آیین رونمایی از این پروژهها اظهار کرد: امروز با پروژههایی که بهرهبرداری شد، قدمی دیگر در راستای شعار تبدیل اردبیل به شهر هوشمند برداشتیم؛ البته پیشتر در این راستا با راهاندازی مرکز کنترل ترافیک در این زمینه اقدام شده بود که در نتیجه آن تصادفهای منجر به فوت در کمربندی صفر شد.
محمود صفری با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۲۳ قانون باید بخشی از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداریها برگردد، تصریح کرد: پس از نصب دوربینهای کنترل ترافیک در کمربندی اردبیل بیش از یک هزار میلیارد ریال جریمه صادر شده اما تنها ۸۰ میلیارد ریال آن به شهرداری پرداخت شده است.
وی عنوان کرد: اردبیل شهری صنعتی نیست و از همین رو سهم شهرداری اردبیل از منابع ارزش افزوده بسیار پایین است و ۲۰۰ میلیارد ریال نمیرسد که این تبعیض موجب شده است تا اردبیل درآمد خاصی از این محل نداشته باشد، در حالی که اگر فرایند تخصیص این منابع تغییر کند، چهره شهر ار نظر ساختار عمرانی متحول خواهد شد.
شهردار اردبیل در ادامه با اشاره به فعالیت سه هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر گفت: سال ۱۴۰۰ برنامهریزی کردیم تا سالانه ۱۵۰ دستگاه از تاکسیهای با عمر بیش از ۱۲ سال را نوسازی کنیم که برنامه سال گذشته و در پی افزایش قیمت خودرو متوقف شد؛ ولی تلاش داریم با رایزنی با مسئولان کشوری این مشکل را حل کنیم.
وی افزود: همچنین ۸۰ دستگاه اتوبوس با عمر بالای ۱۵ سال داشتیم که با استفاده از منابع شهرداری نوسازی آنها را آغاز کردیم و ۷۸ دستگاه اتوبوس خریداری کردیم که ۳۵ دستگاه آن در حال حاضر در سطح شهر فعال است و امیدواریم اتوبوسهای باقیمانده هم به تدریج به ناوگان حمل و نقل درونشهری اردبیل اضافه شود.
صفری با اشاره به هزینه ۱۵۰ میلیارد ریالی خرید هر دستگاه اتوبوس، بیان کرد: وزیر کشور دستور لازم برای خریداری ۲ هزار دستگاه اتوبوس و تحویل آن به شهرداریها را گرفته است که اگر بتوانیم به ازای هر دستگاه ۱۲۰ میلیارد ریال کمک دولتی بگیریم، با آورده ۳۰ میلیارد ریالی میتوانیم حرکتی خوبی در راستای نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل درونشهری اردبیل انجام دهیم.
بسترهای شهر هوشمند در اردبیل فراهم شد
رییس شورای اسلامی شهر اردبیل در ادامه با تبریک روز ملی صنعت حمل و نقل گفت: توسعه صنعت حمل و نقل یکی از نشانهای توسعهیافتگی جوامع است و هزینه در این حوزه برای هر کشوری جدی تلقی میشود؛ به طوری که سالانه ۹ درصد تولید ناخالص ملی از سوی صنعت حمل و نقل ایجاد میگردد.
میرمحمد سیدهاشمی افزود: صنعت حمل و نقل یکی از تاثیرگذارترین حوزهها در اقتصاد کلان کشور است و سالانه ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این زمینه فعالیت میکنند و وظیفه جابهجایی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تن بار و ترانزیت ۱۷ میلیون تن کالا را بر عهده دارند.
وی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ در دوره جدید مدیریت شهری بحث هوشمندسازی مطرح شد چرا که دنیا به سمت هوشمندسازی میرود و ما هم ناگزیر بودیم که به این سمت برویم و اکنون بستر برای هوشمندسازی در اردبیل به واسطه اقدامهای صورت گرفته فراهم شده است.
رییس شورای اسلامی شهر اردبیل با اشاره به فشار تمرکز جمعیتی و گسترش شهرنشینی بر ساختار حمل و نقل، اضافه کرد: با توجه به این شرایط باید مدیریت تقاضا یا افزایش عرضه با گسترش خیابانها پیگیری میشد که در این راستا در چهار سال گذشته با احداث چندین پل و بازگشایی خیابانها اقدام شد.
وی با تاکید بر اینکه سفرهای درونشهری باید به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق یابد، اظهار کرد: برای مدیریت تقاضا هم استفاده از سامانههای کنترل ترافیک از جمله با نصب دوربینها در سطح شهر اردبیل پیگیری شده است.
سیدهاشمی عنوان کرد: اردبیل در حال تبدیل شدن به یک کلانشهر و اقتصاد آن در حال رونق است و از همین رو شاهد افزایش ترافیک هستیم؛ با توجه به این شرایط طرح پارک حاشیهای هوشمند بر اساس قانون درآمد پایدار به اجرا درآمد.
وی اضافه کرد: برای توسعه حمل و نقل و توسعه ناوگان درونشهری سرمایهگذاری کردیم اما باید به بحث فرسودگی تاکسیها هم توجه جدی داشته باشیم و نسبت به جایگزین کردن تاکسیهای موجود با خودروهای برقی و هیبریدی به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش هزینه استهلاک اقدام کنیم که قرار است در این راستا اتاق بازرگانی برای نخستین بار برای واردات خودرو از سوی شهرداری اردبیل کارت بازرگانی صادر کند.
رییس شورای اسلامی شهر اردبیل با اشاره به جابهجایی روزانه ۳۵۰ هزار نفر با تاکسی و ۶۰ هزار نفر با اتوبوس، در مورد پیشنهاد اجرای قطار شهری بیان کرد: عرض خیابانها و ساختار شهری اردبیل طوری است که شرایط کنونی اجازه اجرای طرح مترو نمیدهد و جمعیت کنونی آن هم توجیه ندارد اما میتوان با برنامهریزی نسبت به راهاندازی تراموا اقدام کرد.
صنعت حمل و نقل نیازمند برنامهریزی بلندمدت است
فرماندار اردبیل نیز در این آیین با تبریک روز ملی حمل و نقل اظهار کرد: اگرچه مشکلاتی زیرساختی وجود دارد اما بهرهبرداری از پروژههای نوین مانند سامانه بلیت الکترونیک نشان دهنده عزم جدی مجموعه مدیریت شهری برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان و تبدیل اردبیل به شهری هوشمند و کارآمد است.
فرزاد قلندری پروژههای افتتاحی امروز را سرمایهگذاری برای آینده اردبیل دانست و با اشاره به نقش حیاتی و غیرقابل انکار صنعت حمل و نقل در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع افزود: سهولت رفت و آمد، کاهش ترافیک و مدیریت سفرهای درونشهری از جمله مزیتهای اجرای این پروژهها است.
وی با اشاره به تجربههای جهانی در حوزه حمل و نقل درونشهری بیان کرد: دنیا به سرعت در حال حرکت به سمت سامانههای هوشمند، پاک و انسانمحور است و کشورهای پیشرفته به راحتی توانستهاند با استفاده از فناورهایهای نوین ناوگان حمل و نقل را به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی سوق دهند و زیرساختهای گستردهای برای شهر سالم ایجاد کنند که سلامت شهروندان و حفاظت از محیط زیست ارتقا یابد.
فرماندار اردبیل با تاکید بر اینکه آینده حمل و نقل نیازمند برنامهریزی بلندمدت است، اضافه کرد: اقدامهایی که امروز شاهد آن هستیم، اردبیل را در مسیر همگامی با تجربههای جهانی قرار میدهد که برای ما توفیق بزرگی است؛ هرچند کاستیهایی هم وجود دارد و اجرای چنین برنامههایی را آغاز مسیر میبینیم و نیازمند مشارکت همه هستیم.
وی توسعه حمل و نقل عمومی پاک را جزو اولویتها و سیاستهای دولت چهاردهم برشمرد و گفت: صنعت حمل و نقل یکی از بسترهای تحقق عدالت اجتماعی، توسعه شهر و رفاه مردم است و ضرورت دارد در این زمینه اتاق فکری در اردبیل تشکیل شود.
قلندری، ضرورت تامین مالی پایدار با مشارکت بخش خصوصی، اتصال شبکه حمل و نقل درونشهری به برونشهری، مدیریت هوشمند ترافیک و جریان سفر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: حمل و نقل درونشهری زمانی معنا پیدا میکند که خیابانها به جای محل عبور و مرور صرف به محل زندگی تبدیل شود و شهروندان بدون دغدغه از حضور در خیابان، تجربهای امن و دلپذیر داشته باشند.
























ثبت دیدگاه